Ton Koopman

Laatste nieuws

Buxtehude deel 17 is verschenen!

Buxtehude deel 17 is verschenen!

Onlangs verscheen deel 17 van de serie Dieterich Buxtehude Opera Omnia: de opname van alle werken van Dieterich Buxtehude door Ton Koopman, het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir en een keur aan vocale solisten. Deze serie (begonnen in 2006) nadert nu haar voltooiing! Na deel 17 zullen nog drie delen met vocale muziek volgen, de complete serie zal uit twintig delen bestaan.
Inmiddels zijn al verschenen:   


De complete orgelwerken van Buxtehude, door Ton Koopman gespeeld op vijf prachtige historische orgels in Noord Duitsland (Altenbruch, Lüdingworth, Hamburg, Basedow en Stade). De orgelwerken zijn uitgebracht in vijf delen: 4 enkele CD's en een dubbelCD. De laatste bevat als bonus de complete (4) orgelwerken van Nicolaus Bruhns. De orgelmuziek van Buxtehude is een prachtig rijk oeuvre, uiteenlopend van spectaculaire stukken in stylus phantasticus tot meer ingetogen maar zeer knap gecomponeerde koraalbewerkingen. Het is dit repertoire waar Buxtehude in zijn eigen tijd zeer bekend en geliefd om was, en waarom de jonge Johann Sebastian Bach de grote meester Buxtehude zo graag zelf wilde horen spelen.
   
Opera Omnia III Organ Works 1 (Coci/Klapmeyer orgel, St. Nicolaikirche Altenbruch)
Opera Omnia IV Organ Works 2 (Wilde/Schnitger orgel, St. Jacobi Kirche Lüdingworth) 
Opera Omnia VIII Organ Works 3 (Schnitger orgel, St. Jacobi Kirche Hamburg) 
Opera Omnia IX Organ Works 4 (Gercke/Herbst orgel, Dorfkirche Basedow) 
Opera Omnia X [2CD] Organ Works 5 (Bielefeldt orgel, St. Wilhadi Stade)     

De klavecimbelwerken van Buxtehude zijn samengebracht op twee dubbelCD's. Het zijn voornamelijk suites en thema's met variaties. Het is bijzonder hoe ten eerste invloeden van Sweelinck en zijn leerlingen terug te horen zijn, maar daarna ook invloeden van Italiaanse klaviermuziek, van Franse suites, Froberger en van Georg Böhm. Ton Koopman noemt het heel persoonlijke muziek. Muziek die uitnodigt tot creatief, fantasievol spel, een rol die Ton Koopman op het lijf geschreven is.     

Opera Omnia I [2CD] Harpsichord Works 1 
Opera Omnia VI [2CD] Harpsichord Works 2     

De kamermuziek van Dieterich Buxtehude vormt een klasse apart. Zijn composities voor één of twee violen, viola da gamba en basso continuo zijn van een grote schoonheid. Dat moet ook in de zeventiende eeuw zijn opgevallen want de twee bundels met sonates zijn beide al in de jaren 1690 in druk verschenen, een eer die aan bijna geen ander werk van Buxtehude te beurt is gevallen. De sonates zijn geschreven in de virtuoze en expressieve stylus phantasticus.  Ze zijn hier verzameld op drie CD´s, die het waard zijn om opnieuw en opnieuw en opnieuw te beluisteren.   

Opera Omnia XII Chamber Music 1: Sonatas from manuscript sources 
Opera Omnia XIII Chamber Music 2: Trio sonatas opus 1
Opera Omnia XV Chamber Music 3: Trio sonatas opus 2  

Catherine Manson, David Rabinovich viool 
Paolo Pandolfo, Jonathan Manson viola da gamba 
Mike Fentross theorbe 
Christine Sticher violone 
Ton Koopman orgel en klavecimbel     

Het grootste deel van Dieterich Buxtehude's oeuvre is het vocale werk. Het bestaat vooral uit geestelijke concerten, aria's, ciaconna's, canons, allerlei soorten werken die we tegenwoordig meestal scharen onder de noemen ‘cantates'. Buxtehude heeft daarin is een enorme diversiteit nagelaten:  van grote statige werken als Benedicam Dominum BuxWV 113 tot intieme aria's als Entreisst euch, meine Sinnen BuxWV 25, en van het ‘avondvullende' Das jüngste Gericht (waarvan het auteurschap van Buxtehude door sommigen wordt betwijfeld maar niet door Ton Koopman) tot het bekende Membra Jesu Nostri (door muziekliefhebbers in hun hart gesloten sinds Ton Koopman's eerste opname ervan uit de jaren '80 voor Erato). Op Vocal Works 7, de nieuwste aanwinst in de serie, weer een divers boeket aan vocale geestelijke muziek: koraalzettingen, aria's, concerti en andere vormen. Het Klag-Lied uit BuxWV 76 verdient een speciale vermelding. Buxtehude schreef het als treurmuziek voor de begrafenis van zijn vader, het wordt hier aangrijpend gezongen door Maarten Engeltjes.  En vergeet niet dat er in de vocale muziek ook veel moois instrumentaals te beluisteren is, er klinken vaak prachtige sonates als inleiding (die van BuxWV 31 bijvoorbeeld...).   

Opera Omnia II [2CD] Vocal Works 1: Das jüngste Gericht BuxWV.Anh.3 
Opera Omnia V [2CD] Vocal Works 2: Cantatas, Concertos and Miscellaneous Pieces 
Opera Omnia VII [2CD] Vocal Works 3: Arias, Concertos and Cantatas 
Opera Omnia XI [2CD] Vocal Works 4: Arias, Concertos and Cantatas 
Opera Omnia XIV Vocal Works 5: Concertos, Arias and Cantatas 
Opera Omnia XVI [2CD] Vocal Works 6: Membra Jesu Nostri BuxWV 75 
Opera Omnia XVII [2CD] Vocal Works 7: Arias, chorale settings, sacred concertos   

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman, met: Amaryllis Dieltiens, Miriam Meyer, Bettina Pahn, Gerlinde Sämann, Caroline Stam, Siri Karoline Thornhill, Orlanda Velez Isidro, Dorothee Wohlgemuth, Johannette Zomer sopraan, Bogna Bartosz, Robin Blaze, Maarten Engeltjes, Patrick van Goethem, Hugo Naessens alt, Jörg Dürmüller, Andreas Karasiak, Tilman Lichdi tenor, Donald Bentvelsen, Klaus Mertens bas

04-07-2013